tirsdag 3. juli 2007

regneværsdager = innedager

Stadig får jeg noen påminnelser om trender. Kanskje det ikke er en trend heller. Kanskje det er rett og slett mer åpent nå enn tidligere. Kanskje jeg legger bedre merke til både fordi jeg blir eldre og ser en del av det i jobben min.

Det gjelder statusen og verdien til ett menneske, og hva som gir en slik status. I realityprogrammer så belønnes man for å være en "smart" drittsekk. Er du smart spiller det ingen rolle om du har egenskaper som snill og omsorgfull og er en venn å stole på. det gir ingen utelling på statuslisa. Om du er verdt noe som menneske.


Jeg som er lært opp tillikeverd grøsser . Stadig opplever jeg maktkamper som går på å få andre til å føle seg dumme, eller å hevde seg seg selv som smart. Ett anonymt nett gjør det lett å være drittsekk. Filter man har fordi man skal se folk i øya senere blir hvisket ut. Ett oppriktig ønske om å bli kjent fordi man er genuint nysgjerrig på andre mennesker, blir for mange, byttet ut med ett målingsbarometer på hvilken status du har.


Jeg ønsker meg større "status" pga egenskaper som faktisk betyr noe for oss. At det kan gi mer status at man er snill og ønsker å gjøre andre godt. At man har evne til å vise empati og vise respekt for alle. At man oppfører seg som ett klokt menneske som bryr seg om hvordan andre har det. At man har evne til omsorg og romslighet. At man forsøker så godt man kan å være ett helt og ekte og godt menneske. Når vi ønsker oss nærhet til andre mennesker er det heldigvis slike kriterier de fleste av oss går etter.

I dag har det striregnet mesteparten av tiden. jeg gikk en god tur med Dina i regnværet. Etterpå var det deilig med ett bad og litt sløving på sofaen. Tre kort har jeg også rukket å få ferdig.

Hageenglen er fra whipper snapper. Brudeparet er fra Gunns papirmølle. Begge disste trykkene fikk jeg av Anne Marit. Reinsdyret i blomsterengen er fra Stempelgarden? og dette trykket har jeg fått fra Tussan.






2 kommentarer:

Anonym sa...

Kule kort som vanlig :-) Regnvær er ikke alltid innedager da, en god tur er jammen godt det også ;) Og forresten, reinsdyr får meg til å tenke på jul og det er litt tidlig enda, så frem med sommermotivene igjen!!

Unknown sa...

Hageengelen var kul! Og stilig bryllupstrykk