mandag 7. mai 2007

krig og fred og vår og sånn


Nå har jeg rømt bort fra TV-stolen. Norsk skole blir diskutert igjen. Djupedal og Erna kommer med de samme argumentene som før. Gratis grønt fra Djupedal. Det høres så fint ut. Frukt og grønt er sunt. Ingen tvil om det. Vi hadde frukt og grønt abonnement på skolen vår. Korridorene har aldri vært så tilgriset. Det hang bananskall i taket og når ungdommene ikke synes frukten var fin nok ble den skvisa ned i gulvet. Eller i vasken. Det er kanskje ingen bombe at vi sluttet. Frukt og grønt som foreldre sender med blir spist opp og ikke gjenstander for underholdning.



Men fysisk aktivitet er bra altså. Midt-timeaktiviteter gjør elevene mer konsentrerte. De er mer motiverte og motaglige for læring De blir bedre kjent med hverandre og det er viktig for det sosiale miljøet.

Så kommer Erna med at alt har stoppet opp i skolen? Fordi Djupedal var såpass fornuftig at han synes at nasjonale prøver bør kvalitetssikres før alle elever skal gjennom den mølla og fordi han ikke ville gjennomføre ett tredje fremmedspråk for alle elever. Såpass fornuftig burde Kristin vært også
I stedet ble det ett prestisjeprosjekt. Det skal gjennomføres koste hva det koste vil og på tross av hva aktører i skolen anbefaler. Hvilken annen instans hadde godtatt å gjennomføre prestisjeprosjekter med vesentlig ulempe for "brukerene" og MYE ekstra arbeid for oss som skal gjennomføre planer. Tid som burde blitt brukt til helt andre ting i oppløpet av siste termin for avgangselevene. Planer vi hverken så nytten eller meningen med.


Mange ganger høres det ut som kollegaene mine og meg selv er i mot nasjonale prøver. Vi er ikke det. Men vi vil ha prøver som er nyttige, utprøvde og gjennomtenkte. Vi vil de skal bidra til bedre undervisning. Hjelpe oss i å gjøre en bedre jobb. Der er normalt å teste ut prøvene på ett utvalg skoler, ta i mot evaluering og når prøvene fungerer slik de er ment, kan man gjennomføre de på alle skoler. Ikke som ett hastverksarbeid og som ett ledd i å vise frem hvor flink man er.

Og med ett tredje fremmedspråk da. Tusen takk Djupedal. Jeg er ikke enig med deg i frukten, men her gjorde du noe fornuftig. Blå politikk kritiserer skolen for konformitet og lite indivduell tilpasning. Enhetsskolen er ett skjellsord. De vil ha Djupedalfrie soner, og gir hverandre applaus for det. Vi har elever som sliter med å skrive norsk. Vi har elever som i allefall sliter med å skrive engelsk. Ytterst få av de vil noen gang bli akademikere. De er like fullt flotte ungdommer. Jeg ser for meg at noen av dem skal presses til å lære spansk eller tysk eller fransk. Enda mer og ikke lykkes i. Enda mer konform skole hvor alle skal lære det samme. Etter Kristin-oppskrift.

I dag fungerer det tredje språket som differensiert undervisning. De fleste velger ett ekstra språk. De det ikke fungerer for velger fordypning i engelsk eller norsk. Det fungerer som matnyttig og gjennomførbar differensiering. "Ressurssterke" elever velger ikke bort språk. Språklærerene kan ha en raskere fremdrift når de ikke må fokusere på elever som ikke får det til. Elever som bare blir mer og mer skolelei. Forfallet i kunnskap hadde blitt større i skolen om alle ble tvunget til å ha ett tredje språk. Jeg skjønner ikke hvordan blå-siden kan innbille seg at det blir motsatt.

Det er enda godt jeg kan lage noen kort slik at jeg kan børste av meg litt frustrasjon :) De jeg viser frem denne gangen ble laget til en utfordring på "kom og lag ett kort" på facebook. Jeg ble til og med trukket ut slik at jeg skal få en liten overraskelse i posten. Heldige meg :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

*applaus* Gjett om jeg er overlykkelig for at Camilla med sin dysleksi og andre lærevansker slapp å velge tysk/fransk/spansk i tillegg til.... og frukten på skolen her råtna i korridoren i mangel på store kjølelager :s Vyer er bra, men noen ganger er det fint med delmål underveis også ;)

Inger Marie sa...

Hei på deg!!

For en flott blogg du har, og du har laget utrolig mange flotte kort :)
Takk for titten!!

Ha en fin dag videre...